Några rader om nämndemannainstitutionen

Vår rättskipningshistoria är en folkväldeshistoria.

I forna tider utövades domsrätten av folket som hade samlats till ting. Också den domare som ledde tingen var ursprungligen en folkvald förtroendeman.
Under medeltiden förstärktes kungens makt och domarna blev småningom kungliga tjänstemän. Folkets röst hördes dock fortfarande i lagskipningen. I Kung Kristoffers jordlag från 1442 anges att häradens huvudman skall utse 12 frivilliga män bland folket till nämndemän. Adeln, prästerskapet och officerarna dög inte till uppgiften. Rättvisa skipades under bar himmel vid tingsstenarna, där domarna och nämndemännen förrättade förhör och fällde domar inför folkets ögon.

Nämndemännen har genom århundraden varit de som tolkat folkets rättsuppfattning, folksamvetets röst i domstolarna.
Också i dag är det viktigt att nämndemännen deltar i rättskipningen. Flertalet av de ärenden som behandlas i rätten är sådana som direkt berör enskilda medborgare. Genom de förtroendevalda sprids kännedomen om principerna för rättskipningen och domstolarnas arbetsmetoder.

I tingsrätterna i vårt land är det inte bara lagfarna domare som skipar rättvisa utan också lekmän, nämndemän. Också de är domare. När rätten fattar beslut har nämndemännen individuell rösträtt.

I tingsrätten deltar nämndemännen framför allt i behandlingen av brottmål. Att besluten i just brottmål fattas inte bara av lagfarna domare utan också av förtroendevalda från olika befolkningsgrupper och därigenom eventuellt med olika syn på frågorna är ägnat att öka medborgarnas förtroende för domstolarna.

Nämndemännen väljs av kommunfullmäktige för en tid som motsvarar fullmäktiges mandatperiod, dvs. fyra år. Om flera nämndemän väljs i kommunen skall de så rättvist som möjligt representera kommuninvånarnas ålders-, köns-, språk- och yrkesfördelning.
Fastän de kommunala förtroendevalda oftast utses på politiska grunder får nämndemännen i tingsrätten inte uppträda under någon partibeteckning. Nämndemännen i tingsrätten är inga kommunala förtroendevalda. En domstolsledamot skall vara absolut opartisk. Han skipar rättvisa, tolkar lagen.
Om en nämndeman blir olämplig för sitt uppdrag skall tingsrätten befria honom från det. En nämndeman kan bli olämplig för uppdraget till exempel om han gör sig skyldig till ett brott. Om en nämndeman är permanent förhindrad att sköta sitt uppdrag skall kommunfullmäktige skyndsamt utse en ny nämndeman i hans ställe.

Vem duger då till nämndeman i tingsrätten?

 

  • En nämndeman skall vara finsk medborgare och bosatt i en kommun som hör till tingsrättens domkrets.

  • En nämndeman får inte ha försatts i konkurs eller vara ställd under förmynderskap.

  • Han skall dessutom vara lämplig för nämndemannauppdraget.

  • Den som är under 25 år kan inte utses till nämndeman, liksom inte heller den som har fyllt 63.

  • Nämndemannen skall vara en opartisk lekman. Den som innehar en tjänst vid en allmän domstol eller en straffanstalt eller som är allmän åklagare eller bedriver advokatverksamhet kan därför inte väljas till nämndeman. Inte heller den som utför utsökningsuppgifter eller förundersökning vid brott eller tull- eller polisbevakning får vara nämndeman.